AKTUELT

Sjefen har ordet:

VÅRSESONG 2015


Kolossal vekst for Norgesdekk.

arne stangeland2

Norgesdekk har lagt bak seg noen spennende år med en kolossal vekst fra 268 millioner i 2011 til 505 millioner i 2014.

Veksten har vi hatt på grunn av dyktige folk i alle ledd i firmaet. De setter sin ære i at vi skal yte god service og ha fornøyde kunder. 
Vi har dyktige folk på innkjøp som vet hva markedet etterspør, både nå og fremover, sier Arne Stangeland


"Jeg tror ikke at jeg tar munnen for full når jeg påstår at Norgesdekk er - og har i flere år vært - den meste innovative dekk og felg grossisten i Norge, om ikke Skandinavia. Og det har vi tenkt å være i flere år fremover."

Nye etableringer


I 2014 var det to store happeninger hos oss. Vi etablerte nytt lager i Trondheim i september og vi kjøpte Hjulius Dekk og Felg i september. Begge var strategiske beslutninger som både på kort og lang sikt vil styrke Norgesdekk sin posisjon i markedet, og øke vår service overfor våre kunder.

På slutten av 2014 fikk vi et dramatisk fall i oljeprisen og dette slo ut i et dramatisk fall i kronekursen. Godt for eksporten, men et skikkelig prishopp på importen. Dette betyr at både dekk og felger, spesielt i fra Asia og USA som blir kjøpt i dollar, blir dyrere så lenge vi har Euro og USD på hhv 8,6 og 7,6.

Vi regner med at marked for dekk og felg vil være rimelig stabilt i 2015. Mye av salget er dekk folk bare må ha, resten er nok preget av om man har lyst til å pynte bilen med oppgradering av dekk og felger. Den siste gruppen her er nok mer prisgitt både privatøkonomi og trender.

Norgesdekk deltok på vår eneste nasjonale fagmesse, Automessen, og vi kan melde om godt besøk på standen og stor interesse både for våre produkter og oss som leverandør.


TPMS systemet


Stadig flere blir berørt av spøkelset TPMS. Hva er nå det alle snakker om, og som mange ennå ikke vet hva er. Fra november i fjor var det pålagt at alle nye bilmodeller skulle ha TPMS montert. Enkelt sagt er det et varslingssystem for lufttrykk, og det er fornuftig nok, både med tanke på sikkerhet og drivstoff økonomi (les rullemotstand). De fleste bilene har i dag et system med en sensor i tilknytning til ventilen, hvor lufttrykk blir registrert og vist i instrumentpanelet om det skulle falle.

Prisen på disse sensorene har stupt de siste 12 mnd, og jeg tror det vil fortsette. Til å begynne med var det stort sett bare originale varer som gjaldt. Nå begynner det å bli mye bra nøytrale ettermarkeds varianter, som helt klart har vært med å presse prisene. Allikevel tro jeg at mye vil skje de neste 12 mnd, ikke bare på pris, men også produkter mer tilpasset ettermarkedet.                            

I denne saken synes jeg svenskene har vært klokere enn oss, de har innvilget dispensasjon på et EU krav om TPMS med begrunnelse i at de aller fleste skifter fra vinter til sommer og sjekker lufttrykket da. En sensor har for tiden en levetid på 3-6 år. Skal den skiftes i dag på alle fire hjul, så må du regne med at kontoen din tømmes for 1200-4000,- i tillegg til dekkenes pris.


Tidlig vår


Vi regner med at vi skal tidlig i gang med sesongen i vår, tidlig påske tidlig vår og dekkskift. Så har du valget om du skal handle nye dekk, blir det budget, medium eller premium merke. I dekkverden er det nok ikke særlig annerledes enn i andre bransjer, stort sett så får du det du betaler for, men der er unntak. I flere av dekktestene ser vi at relativt ukjent og billigere merker kan gjøre gode tester. Prisen fra det dyre til det billige kan ha et forhold 3-1, og da skal du tenke deg om hva du vil prioritere. Vi anbefaler at du tar kontakt med din lokale dekkforhandler for råd og pris.


Ha en riktig fin vår og sommer!
Arne Stangeland
Norgesdekk