AKTUELT

Full fart med Falken!


Høyt oppe i de spanske fjellene ca.1O mil fra byen Malaga er det en privat racer­ bane, som mange dekkprodusenter Ieier for et tidsrom for å prøve sine nye sommerdekk.

falken test3
Tekst: Franch Hagerup
Artikkelen er hentet fra Bilfag - gjengitt med tillatelse
Banen har tett tilknytning til den historiske byen Ronda hvor fire forskjellige tidsepoker har sitt oppholdssted. Dette er kristne, jødiske, muslimske og romere, som er spredt utover med 2000 àrs historie. Banen heter Ascari Race Resort og er helt fri for reklame, men er et funn for den journalist som i ro og mak vil finne ut for seg selv hvordan fabrikkens nye dekk klarer de forskjel­lige farts- bremse- og slalåmprøver.

Vi vet at de forskjellige dekkfabrikantene gjør sitt ytterste for vise at akkurat disse dekkene er de beste på markedet. Men når vi først er invitert for å prøve dekk er det viktig at vi som drevne journalister kan få anledning til selv å foreta en subjektiv undersøkelse og vurdering mot de spesielle forhold som fabrikken hevder gjelder for sine dekk.
 

Nanoteknologi så det holder!


Dekkene som Falken prøvekjørte på denne banen var sommerdekkene Falken Azenis FK 453 Run-flat og Falken Sincera SN 832 Ecorun. Representanter for Falken fortalte at det foreløpig ikke er nanoteknologi i alle Falken dekk, men dette fikk vi høre kommer etter hvert. De dekkene som ble prøvet på Ascaribanen hadde høyverdig nano i gummiblandingen. Vi var 30 journalister fra forskjellige land i Europa og 30 forskjellige personer kan ikke ta feil i sin bedømming, da vi de to dagene vi oppholdt oss på banen og i bilene hadde mange samtaler med hveran­dre. Det var første gangen vi prøvde produkter fra Falken, som i Norge selges av importøren Norgesdekk.
falken test


Nyeste av japansk teknologi.


Falken produserer 20 millioner dekk om året og har vært representert i Norge i mange år, men har nok ikke vært tydelig markedsført. Norgesdekk som ny importør legger betydelige ressurser inn i å markedsføre produk­tet og har et godt lager på sine 5 avdelinger i Norge. I sterk kontrast til konvensjonelle dekk har Sincera SN 832 Ecorun blitt utviklet ved hjelp av det Falken har kalt 4D-Nano Teknologi. Denne teknologien er det siste innenfor utvikling og simulering fra Falken. Topp moderne super computere åpner nå for nye muligheter og simulering på Nano omrâdet. Dette har ikke vært mulig tidligere.

Alle silika (silisium) polymerere i gummiblandingen har fått ny funksjon når blandingen minimaliserer den innvendige varmen i dekkene ved kjøring og reduserer friksjonen til et minimum. Dette påvirker rullemotstan­den slik at energi spares og drivstofforbruket minker. Ved hjelp av 4-D Nano teknologien er det nâ kommet en helt ny gummiblanding i Falken dekkene. Vi fikk opplysninger før prøveturen på både landevei og på bane at Falken Sincera SN 832 Ecorun hadde potensial for å klare alle vanskelige forhold på veien. Dette nye dekket ble av fabrikken garantert et våtgrep som ligger helt på første linje i dekkverdenen.
 

På bane og vei med Falken Sincera SN 832


Vi kjørte noen mil på til dels dårlige spanske bondevei­er, hvor vi ikke fikk noe særlig inntrykk av dekkene. I hvert fall kunne vi ikke oppdage spesielle kvalifikasjo­ner som opphøyet disse dekken til en klar vinner i Premium klassen. Vi innrømmer at veien var helt tørr og farten var ikke noe særlig over 60 km/t og på slikt føre er alle dekk bra. Annerledes ble det da vi kom tilba­ke til Ascaribanen hvor vi fikk prøve dekkene på veldig våt asfalt i slalåmstilling. Asfalten ble kontinuerlig sprøytet med kraftige vannstråler over en kilometers lengde. Kjeglene som var stillet opp med et par billeng­ders mellomrom skulle passeres i sikksakk og med 60 km/t hastighet. Dette er en forholdsvis stor hastighet om du skal unngå å fâ sleng på bilen.

Uansett hvor mye vi prøvde å få sleng på bilen lykkes vi ikke. Vi forsøkte slalomkjøring både på tørr og våt asfalt med 60 km/t. Ingen av de 30 journalistene  klarte å få bilen ut av balanse. Det var nesten som du tror det ikke før du får se det. Vi diskuterte dette oss i mellom og en av de tekniske representantene fra fabrikken fortalte at dette ikke hadde vært mulig uten med den nye Nano blandingen.

Konklusjonen kan være at vannplaning som følge av et vanlig regnvær nà helt kan unngås.

 
falken test2

Så kommer vi til Run-flat.


Run-flat dekk er fine å ha når du en sjelden gang punkterer, men vanligvis er Run-flat dekk stive å kjøre på og dekkene er ganske mye tyngre enn vanlige dekk i den samme dimensjonen. Vektforskjellen på Run-flat­ dekkene til Falken sammenlignet med andre merker var veldig merkbart lettere. De nye Run-flat dekkene Ziex Ze914 Ecorun Runflat hadde en forbedret rulle­motstand og oppførte seg på våt veibane nøyaktig som Slncera SN832 ECORUN, samtidig som dekket i vår hastighet på 80 km/t ikke hadde antydning til å virke stive under kjøring.

Så langt i løypa bør vi være enige med Falken at dekkene Ziex Ze914 Ecorun Runflat er et høykvalitets Premium dekk, som ruller lett og har en utmerket evne til å klare vannplaning. Noen få dekk kommer på markedet i ár, men resten av en stor serie kommer først i 2015. Med denne dekk kolleksjonen som ble prøve­kjørt pa Ascaribanen i Ronda har vi fått forståelsen for at Falken nå har tatt et stort skritt forover og alt takket være utviklingen utført med Nano teknologi.