AKTUELT

MICHELIN LANSERER CROSSCLIMATE

Michelin lanserer nå et revolusjonerende nytt sommerdekk som skal sørge for sikkerhet og trygghet fra tidlig vår til sen høst. 

I følge Michelin er CrossClimate utviklet for å håndtere det vekslende været som vår, sommer og høst kan by på i Norge. Alt fra tørt sommervær den ene dagen til nedbør og kalde temperaturer den andre, og til og med et uventet snøfall.
 
CrossClimate

Utmerket på sommerveier

MICHELIN CrossClimate presterer i klasse med Michelins sommerdekk om sommeren på både tørt og vått underlag og dekket har toppgraderingen «A» på den europeiske dekktesten for bremsing på våt vei, både i kalde og varme temperaturer.

Trygghet fra tidlig om våren til sent på høsten

I følge Michelin sørger CrossClimate for ekstra sikkerhet mellom tidlig vår og sen høst ettersom det er merket med både M+S (Mud & Snow) og 3PMSF (3-Peak Mountain Snow Flake). 3PMSF er en sertifisering som viser til gode egenskaper på snø ved bremsing og akselerasjon.

Likevel modererer de seg selv for deler av det nordiske markedet, der kulda er strengest, og snøen dypest.
Arktiske strøk krever fortsatt vinterdekk spesielt beregnet for vinterføre erkjenner de. Men ettersom dekket har gode vinteregenskaper lenger ned i Europa skal det kunne fungere godt i overgangsperiodene, som ofte består av nullføre, med slaps, sludd og regn. Da skal visstnok dette dekket gjøre en god jobb.
Audi%20p%C3%A5%20sommervei

Ny intelligent sammensetning

Hittil har det vært nærmest selvmotsigende å si at et dekk som fungerer bra på varme sommerdager også kan være bra på kalde vinterdager. Dette fordi gummi responderer forskjellig på forskjellige temperaturer, og nettopp derfor har det til nå vært påkrevd med ulik gummiblanding på sommer- og vinterdekk.

Utviklingen CrossClimate inneholder en kombinasjon av tre teknologier. En ny og særdeles smidig gummiblanding, hvor blant annet siste generasjon silica tilføres, gir økt gripeevne under alle forhold: Tørt, vått og snø. Videre er det utviklet et nytt V-mønster som gir bedre sideveis grep takket være vinkelen på den midtre delen av dekkmønsteret, samt bedre grep i lengderetningen på grunn av en mer åpen vinkel i mønsteret på sidene. I tillegg er lamellene mye mer komplekse og varierte enn tidligere. Resultatet skal gi bedre egenskaper under alle forhold.

Tester gjort av Michelin viser at CrossClimate har svært gode bremseegenskaper på tørt sommerføre. Nettopp kombinasjonen av dette, sammen med godt grep på snø og slaps, er ingen selvfølge.
Michelin har kjørt dekket over 5 millioner kilometer, blant annet i Norden, Nord-Europa og Nord-Amerika.

CrossClimate leveres fra 165 til 245 bredde, og fra 70 til 40 profil. Hastighetsmerkingen er det heller å si noe på, med T, H, V, W, og Y som tilgjengelig. Støynivået er merket til 68-69 dB.
Så gjenstår det å se hvordan dekket vil fungere i Norge. Slik vi ser det kan det i hvert fall være et høyst aktuelt dekk for Vestlandet med variasjoner fra sommervær den ene dagen til nedbør og kalde temperaturer den andre.