OM DEKK

MERKING AV DEKK

Levetiden for et dekk er avhengig av riktig lagring og oppbevaring, riktig bruk og jevnlig vedlikehold (belastning, hastighet, lufttrykk etc.) gjennom hele dekkets levetid. Siden bruk og vedlikehold varierer veldig, lar det seg ikke gjøre å sette en gitt levetid på et dekk.

For at man skal kunne sjekke alder på dekket, benytter de fleste dekkfabrikanter en felles merking. Denne kalles DOT-kode og du finner den på dekkets sidevegg. På dekk produsert etter år 1999, er det de fire siste sifrene som identifiserer produksjonstidspunkt. De to første tallene forteller hvilken uke dekkene ble produsert og de to siste tallene forteller hvilket år de ble produsert. For eksempel et dekk merket 2207 ble produsert i uke 22 i år 2007. 
dekkmerking2

Hva betyr merkingen på dekket?


1. Varemerke.
 2. Produktnavn.
 3. Dimensjon 
     205 = seksjonsbredde
     55 = seksjonshøyde i prosent av bredde.
     R = radialdekk.
     16 = 16 tommer felgdiameter.
 4. Belastningsklasse
     91 = belastning 615 kilo.
     W = hastigetskode, godkjent for maks 270 km/t.
 5. Tubeless = slangeløst
 6. E = tilpasset ECE standard R30
     4 = Kode for hvor tester er utført. 4 = Nederland.
 7. Godkjennelsesnummer etter ECE R30.
 8. Først koder for produsent, dekkstørrelse og type.
     Deretter kode for produksjonstidspunkt - uke og år.

     0201 = uke 2 i 2001.
 9. DOT = U.S. Department of Transportation.
10. TWI = Tread Wear Indicator - slitasjevarsler, en 1,6 mm. forhøyning i mønsterbunnen i hovedrillen.
11. Produksjonsland
Kilde: www.dekkimportorene.no
Li/Si
Li = Load Index (belastnings kode)
Si = Speed Index (hastighets kode)
Load Index og Speed index erstatter etter hvert PR-merkingen. I motstning til PR-merkingen, gir Li og Si en tydelig og sammenlignbar informasjon om dekkets belastningsevne, uavhengig av fabrikat og dimensjon, fordi kodene kan omsettes til virkelige verdier.
Tabellene på denne siden gir oversikt over relevante Li og Si verdier.

PR Merking
Opprinnelig var dekk merket med antall duklag som ble brukt i dekket. Dette var samtidig et uttrykk for dekkets styrke. Etter hvert som sterkere materialer ble utviklet, kunne antall lag reduseres uten av dekket mistet styrke. Betegnelsen PR (Ply Rating) indikerer derfor ikke antall lag i dekket, men derimot antall lag som opprinnelig skulle benyttes for å oppnå den opprinnelige belatningsevne. For PR merkede dekk skal den enkelte fabrikk data brukes når PR skal omgjøres til en aktuell belasningsevne i kg.


s51 

s51