Sjefen har ordet: Tidenes lengste vårsesong ble enda lengre

I forrige nyhetsbrev nevnte jeg at vi var inn i tidenes lengste vårsesong – og jammen ble den enda lengre! De aller fleste i vår bransje kunne melde om godt salg i både mai, juni og juli, sammenlignet med tidligere år. Men så har 2020 blitt - og kommer fortsatt til å bli, et helt spesielt år, sterkt preget av korona, med alle ring- og bivirkninger det medfører.
Sjefen har ordet: Tidenes lengste vårsesong ble enda lengre
Om vi holder oss til dekkbransjen, så har vi i Norge vært utrolig heldige med et nesten konstant og likt salg som tidligere år. En negativ effekt som noen får kjenne på, er redusert nybilsalg og dermed noe mindre vinterhjul til nye biler. Ellers så skal vi prise oss lykkelige om vi ser sørover til våre naboland og våre kollegaer i bransjen der. Det bare blir verre og verre desto lenger sydover man kommer i Europa. Salgssvikt på over 50% har vi hørt om. Tenk dere det, da snakker vi krise! Stakkars folk.

Tyske bobiler langs norske veier ble erstattet av Ola og Kari, som hadde kjøpt eller leid bobil og som måtte feriere i eget land i 2020. Godt for den norske dekkbransjen, men bare et lite plaster på såret til turist/hotell næringen som vi virkelig synes synd på - da uteblivelsen av utenlandske turister ikke på langt nær har blitt erstattet av nordmenn.

 


Nytt lager på Borgeskogen

Som kjent, og tidligere nevnt, er vårt store prosjekt i år vårt nye anlegg i Vestfold, og 10 års drift i glasshuset ved E18 på Sem er i ferd med å gå over i historien
t%c3%b8nsberg 1
Glassbygget vi flytter ut av

Prosjektet på Borgeskogen startet med grunnarbeid og forskaling 14 april. Og vi begynner innflytting 17 september. To bygg; en rubb-hall på 3200m² og lagerhall på 3000m², pluss laste/losse/montering-sone på 600m2, pluss kontor og personal-rom på 350m² på en 17000m² tomt med flotte og praktiske uteområder - alt dette ferdig på 5 måneder (i en periode med både korona og fellesferie) må vel være opp mot Norgesrekord!

Selve bygge-prosessen har hele tiden gått etter fremdriftsplanen og det har vært få eller ingen overraskelser underveis, og samarbeidet mellom de ulike fag har gått meget bra. Grude Bygg AS skal ha stor honnør for den måten de som totalentreprenør har ledet og synkronisert fremdriften på.

Selve flyttingen av varene vil bli gjennomført fra 17.-20. september, og det vil bli om lag 130 trailerlass som skal til for å gjennomføre flyttingen. Første driftsdag blir 21. september og fra da vil anlegget på Sem være stengt.  Vi krysser fingrer for at alt går bra.

Alle ansatte på Sem ser virkelig frem til å flytte inn i nye og supermoderne lokaler. Det blir også spennende for de ansatte, som de første i Norgesdekk til å ta i bruk vårt nye lagerdrift-system. Et helt nytt system som både skal øke vår effektivitet betydelig og samtidig eliminere plukkfeil. Dette blir virkelig spennende. Spennende blir det også at vi nå får inn tunge dekk på lager på Borgeskogen. Noe vi ikke hadde på Sem. Vi håper at det å kunne tilby kjapp levering av lastebil, anlegg, landbruks- og industridekk vil bli godt mottatt av kunder i nærmiljøet.

Lagerbeholdning av last vil være bra, om ikke komplett, allerede fra start. Det samme med anlegg og industridekk. Vi vil kunne tilby både pigging og seiping, dog med begrenset kapasitet fra starten. Landbruksdekk vil komme inn i løpet av vinteren og vi forventer godt utvalg til våren.
Naturligvis vil også utvalg av smådekk, slanger, ATV, tilhenger, rekvisita, mm., blir bedre etter hvert på avdelingen. For de av dere som har dette lager som primærlager, ikke nøl med å ytre ønsker om varer du vil vi skal legge på lager. Snakk med vår selger som besøker deg.
 
Vi håper at alle har forståelse av at det ikke blir utlevering fra lageret i Tønsberg torsdag 17. og fredag 18. september.

 
t%c3%b8nsberg ny
Nyanlegg Borgeskogen

Vintersesongen står for døren

Ellers så er vi på vei ut av en sommersesong som de fleste av oss tross alt kan si seg fornøyd med, og vi kan nesten ikke vente med å komme i gang med vintersesongen. Spenningen er stor, som alltid, og kanskje kan en salgssvikt på slutten av sist vintersesong bety at vi skal få en god start. Og vil vi få passe med is og snø på de rette tidspunkter? Vel, det er det som gjenstår å se. Lykke til med vintersesongen!
 
Hilsen
Arne Stangeland