AKTUELT

STOR FEIL I NAF OG MOTOR’S ÅRLIGE SOMMERDEKKTEST

Publisert: 23.03.2017

Tre år gammelt dekk testet og fremstilt som nytt i NAF/Motor sin årlige sommerdekktest! NAF/Motor presenterer testresultater av et tre år gammelt dekk, samtidig som resten av dekkene i testen er ferskvare i årets test av sommerdekk.

Som de fleste er kjent med kom nylig NAF/Motor ut med sin årlige sommerdekktest for 2017. Testresultatene i NAF/Motor er opprinnelig publisert av finske TestWorld, og er et samarbeide mellom svenske Aftonbladet og Auto Motor og Sport, finske Tekniikan Mailma og russiske Auto Revue.

Falken er ett av dekkmerkene som er representert i testen, men resultatet her var ikke tilfredsstillende og av flere årsaker ble vi i som importør av Falken meget overrasket over dette. I testen til NAF/Motor beskrives dekket fra Falken kun som Falken Ecorun og vi har i etterkant fått vite at dekket det dreier seg om er Falken ZE914 Ecorun. 

En eldre versjon av Falken sitt dekk kommer med i testen

I en uttalelse fra Falken blir vi informert om at det ved en feiltakelse er en eldre versjon av dekket som er tatt med i denne testen utført av TestWorld. Dekket som er brukt ble produsert i 2013 (DOT 52/2013), mens merkingen av dekket (C-A-68db) henviser til 2016 modellen. I følge Falken har ønsket til TestWorld vært å teste 2016 modellen, men det er her blitt gjort en feil som ikke ble oppdaget før testen ble avsluttet.
Imidlertid ble TestWorld sine samarbeidspartnere informert om feilen i etterkant.
falken ze914 sammenligninger
Mønsteret til høyre er fra 2013 modellen og er samme mønster som Motor henviser til.

Forundringen er selvsagt stor når vi får disse opplysningene og samtidig ser at NAF/Motor i sin versjon av testen hevder at det er 2015 modellen av ZE914 Ecorun som er testet, mens finske Tekniikan Mailma (Motors samarbeidspartner) oppgir produksjonsuke 52/2013 i sin utgave av samme test. (link)
Skarpe øyne vil i tillegg kunne se at avbildet mønster i testen til Motor ikke er siste versjon av Falken ZE914 Ecorun. (se bilde)


På bakgrunn av disse opplysningene og et sterkt ønske om å få avklart og endret eventuelle feil i årets test av sommerdekk sendte vi umiddelbart en henvendelse til Motor med spørsmål om v��re opplysninger var korrekte, og om eventuelle trykkfeil ville bli rettet opp.

Motor henviser til trykkfeil og retter ikke opp

Vi har dessverre ikke fått noen bekreftelse fra Motor på at informasjonen i testen vil bli rettet opp men vi har fått følgende kommentar fra journalist og nyhetsredaktør i Motor, Rune Korsvold:

«Det har sneket seg inn en trykkfeil hos oss. Dekket som er testet er produsert helt på slutten av 2013 ikke 2015. Jeg har sjekket dette med Test World som kjøper inn dekkene til testene våre. De var i tre forskjellige butikker i et forsøk på å finne et nyere dekk fra Falken, men det vi testet var det nyeste tilgjengelige. Som vi skriver i testen på våre nettsider, er et nyere dekk fra Falken nå kommet på markedet og vi vil forsøke å teste dette så raskt som mulig»
Videre kommenterer Korsvold: «Planen er å gjøre en test av det nye dekket så fort vi får tak i det. Da vil selvfølgelig resultatet av dette blir gjort offentlig.»

Utover dette har vi ikke fått bekreftet at det vil bli gjort noe for å endre disse helt klart misvisende og uriktige opplysningene. 
Pr dags dato står dekket fra Falken fortsatt oppgitt med produksjonsdato uke 52/ 2015 på Motor sine nettsider (link), noe som er regn løgn.

På NAF sin publikasjon av samme test står det ikke oppgitt produksjondato i det hele tatt, ei heller noen kommentar om at dekket faktisk er en eldre versjon og at en ny versjon kommer i vår! (lenke)
Snakk om å forlede og desinformere sine lesere!

Motor presenterer bevisst testresultater av et tre år gammelt dekk!

Det viser seg altså at NAF/Motor presenterer testresultater av et tre år gammelt dekk, samtidig som resten av dekkene i testen er ferskvare! Som importør av Falken finner vi dette selvsagt svært urovekkende og mener NAF/Motor her forleder sine lesere på det groveste når de publiserer denne type misvisende og uriktige opplysninger. Vi stiller oss også helt uforstående til hvilken relevans eller verdi det har å presentere testresultater av et tre år gammelt dekk når NAF/Motor var klar over at det fantes en nyere modell som faktisk har vært på markedet i over 2 år.

 

Falken oppnår gode resultater

Med den sterke posisjonen NAF/Motor har overfor forbrukerne er det meget uheldig at denne åpenbart misvisende testen har blitt publisert men vi kan forsikre forbrukere og forhandlere om at Falken ZE914 Ecorun er et dekk som svarer til sine forventninger. Utgaven av Falken ZE914 Ecorun som selges i dag har både en annen gummiblanding og annet mønster i forhold til dekket det refereres til i testen. 

Både 2015 og 2016 modellen av Falken ZE914 Ecorun har oppnådd gode resultater i flere andre anerkjente dekktester. Som eksempel kan nevnes:
- ADAC sommerdekktest 2015 (03/2015) Testet i dimensjon 205/55 R16. Karakter «tilfredsstillende» (link)

- Auto Motor und Sport 2016 (03/16) Testet i dimensjon 215/60 R17 Karakter «anbefales» (link)
- ACE LENKRAD Summer Tyre Test (03/17) Testet i dimensjon 215/60 R17. Karakter «anbefales» (link)

I tillegg vil vi også minne om at nåværende utgave av Falken ZE914 Ecorun er fabrikkmontert på nye VW Passat, Skoda Superb, Jeep Compass og SEAT Ateca.
Vi vil også understreke at Falken til enhver tid gjør sitt ytterste for å forbedre sine produkter. Selv om dekk som ble produsert i 2013 ikke er noe mindreverdig kvalitetsprodukt, kan de allikevel ikke sammenlignes med et forbedret 2016/2017 produktutvalg, inkludert sitt eget.

Vi beklager igjen på det sterkeste at denne åpenbart misvisende testen har blitt publisert.